Här tas nästa steg för att höja utbildningsnivån i norra Sverige
- kevinwedin8
- för 6 dagar sedan
- 3 min läsning
Uppdaterat: för 1 dag sedan

Eva Nordmark, tidigare arbetsmarknadsminister, och Isak Utsi, kommunstyrelsens ordförande i Arjeplog, var två av deltagarna under konferensen i Arjeplog.
När Akademi Norr och Lapplands kommunalförbund samlar deltagare från 16 inlandskommuner i Arjeplog är syftet tydligt. Tillsammans tar vi nästa steg för att höja utbildningsnivån och säkra kompetensförsörjningen i regionen.
När Akademi Norr och Lapplands kommunalförbunds rapport om utbildning, arbetsmarknad och kompetensförsörjning 2025 släpptes den 15 oktober samlades nära 50 deltagare i Arjeplog för att diskutera vägen framåt.
Rapporten som är framtagen inom ESF-projektet Operativ kompetensförsörjning visar att 30 procent av de sysselsatta i regionen har eftergymnasial utbildning. I riket är siffran 47 procent.
Rapporten visar tydliga gap
– Utbildningsnivåerna stiger lokalt men gapet mot riket består. När 33 av 34 branscher har lägre utbildningsnivå än motsvarande bransch i riket handlar det om strukturella utmaningar som vi måste möta gemensamt, säger Britta Flinkfeldt från Akademi Norr.
De stora sektorerna – industri, bygg, transport och handel – är i huvudsak gymnasiala, medan kunskapsintensiva branscher är kraftigt underrepresenterade.

Britta Flinkfeldt från Akademi Norr.
Vi löser det själva – tillsammans
För Akademi Norrs medlemmar handlar det om mer än bara kompetensförsörjning – möjligheten till högre utbildning är avgörande för en bättre folkhälsa och tillväxt. Därför tar kommunerna saken i egna händer.
– Sedan 2020 har vi i Akademi Norr och Lapplands kommunalförbund arbetat systematiskt och datadrivet. Genom att inventera behov, analysera data och arbeta både strategiskt och operativt har vi nu möjligheten att skapa konkret förändring, säger förbundschef Martin Bergvall.
Från strategi till verkstad
Under de två dagarna i Arjeplog borrade deltagarna djupare i hur respektive kommun konkret skulle ta arbetet vidare för att möjliggöra operativ strategisk kompetensförsörjning baserat på insikter från rapporten. En annan viktig fråga som fick stort utrymme var hur viktigt det gemensamma påverkansarbetet är för att skapa förändring. Här höll Eva Nordmark, före detta arbetsmarknadsminister, en inspirerande workshop för att sporra deltagarna att ta påverkansarbetet ett steg längre.
– Jag är mycket imponerad av hur Akademi Norr lyckats arbeta datadrivet och strategiskt för att sätta denna fråga på agendan. Det handlar inte bara om att höja utbildningsnivån utan om att påverka såväl näringspolitiken som arbetsmarknadspolitiken för att den här delen av Sverige ska kunna utvecklas på bästa sätt.
Högskoleprovet – ett konkret exempel
Marie Kuoljok från Lapplands kommunalförbund delade med sig av ett färskt exempel på hur de lyckats åstadkomma en liten men konkret förändring på utbildningsområdet. Vi kände en stor oro för att våra unga i regionen inte skulle kunna genomföra högskoleprovet nu i oktober eftersom det enda skrivtillfället fanns i Kiruna – och med våra avstånd kanske det skulle göra det för svårt för ungdomarna rent logistiskt.
– I stället för att acceptera situationen valde vi att arbeta med strategiskt påverkansarbete och det ledde till att vi lyckades få till ett provtillfälle även i Gällivare. Det här är ett konkret exempel på att vi måste arbeta på många sätt, på olika nivåer, för att nå resultat, säger Marie Kuoljok från Lapplands kommunalförbund.

Martin Bergvall, från Akademi Norr, tillsammans med Marie Kuoljok från Lapplands kommunalförbund.
Vision 2030 – tillsammans mot förändring
Akademi Norrs medlemmar som är fördelade över fyra län har byggt en modell som visar att mindre kommuner tillsammans kan uppnå en kraft och legitimitet som de var för sig saknar. Nu fortsätter det viktiga arbetet med en tydlig vision mot 2030: att successivt minska gapet mot riket genom en differentierad strategi som stärker offentlig sektor, akademiserar de stora gymnasiala branscherna och skapar tillväxt i kunskapsintensiva näringar.
– Vi har gått från att leta goda exempel till att skapa goda exempel tillsammans med våra kommuner och våra utbildningsaktörer, säger Martin Bergvall förbundschef på Akademi Norr.






